Σεφέρης-Διαμαντής: Ο κόσμος της Κύπρου

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(15 ψήφοι)

Η ταινία παρακολουθώντας τη φιλική σχέση του νομπελίστα Έλληνα ποιητή Γιώργου Σεφέρη και του σπουδαίου Κύπριου ζωγράφου Αδαμάντιου Διαμαντή αναδεικνύει το κοινό στοιχείο τους, που δεν είναι άλλο από την αναζήτηση της ελληνικότητας και της αυθεντικότητας, στοιχεία που έδειχνε να ενσωματώνει μ΄ έναν θαυμαστό τρόπο ο κόσμος της Κύπρου. 

Άγγελος Σικελιανός

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(10 ψήφοι)

Ποιητής-προφήτης, ποιητής-μύστης, ενοποιεί το αρχαίο ελληνικό πάθος με το βυζαντινό μυστικισμό. Η ποίησή του διακρίνεται για την πηγαία έμπνευση, τη γνήσια λυρική πνοή και φαντασία, τη ρωμαλέα έκφραση. Μοναδικός οραματιστής, εμπνευστής της Δελφικής Ιδέας, οργάνωσε τις πρώτες Δελφικές Γιορτές, αποσκοπώντας στην αδελφοσύνη και την ένωση όλων των λαών μέσα από μια πνευματική επικοινωνία χωρίς φραγμούς, με κέντρο τους Δελφούς.

Στράτης Μυριβήλης

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(10 ψήφοι)

Ο Στράτης Μυριβήλης εξέχουσα μορφή της νεοελληνικής λογοτεχνίας, ανήκε στη γενιά του ’30. Πήρε ενεργό μέρος στους Βαλκανικούς Πολέμους, τον Α΄ Παγκόσμιο, το Μικρασιατικό Πόλεμο και ως πολεμικός ανταποκριτής στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Περιέλαβε πολλές από τις εμπειρίες τους σε έργα του. Το έργο του είναι ελληνοκεντρικό και αποπνέει πνευματικότητα και πίστη σε μεγάλες αξίες όπως η ειρήνη. Υμνητής της ζωής, ρεαλιστής αλλά και λυρικός στις περιγραφές του, ο Μυριβήλης διακρίθηκε για το υψηλό επίπεδο χειρισμού της γλώσσας.

Ανδρέας Κάλβος

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(13 ψήφοι)

Ο Ανδρέας Κάλβος γεννήθηκε στη Ζάκυνθο αλλά έζησε στην Ιταλία, την Ελβετία, το Παρίσι και το Λονδίνο στην άνθιση του αστικού ουμανισμού. Αυτό το φιλελεύθερο πνεύμα θα είναι ο πυρήνας όλου του έργου του. Σοβαρός, επίσημος, οραματικός, ποιητής της ηθικής ιδέας, ο Κάλβος θεωρεί την επανάσταση του 1821 έκρηξη Αρετής. Η ποίησή του, γέννημα της επαναστατημένης εποχής του, ξεπέρασε μεγαλόπρεπα το επικαιρικό στοιχείο και τον στεφάνωσε με το αμάραντο στεφάνι της εποχής.

Εγγονόπουλος, Εμπειρίκος

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(13 ψήφοι)

Διακήρυξε την παντοδυναμία του ονείρου, του ενστίκτου και της επανάστασης και στράφηκε ενάντια σε κάθε μορφή, λογικής, ηθικής ή κοινωνικής τάξης.. Ο υπερρεαλισμός υπήρξε το σημαντικότερο καλλιτεχνικό κίνημα του μεσοπολέμου που επηρέασε πολύ τη νεότερη ποίηση. Οι σημαντικότεροι εκπρόσωποί του στην Ελλάδα υπήρξαν ο Αντρέας Εμπειρίκος, ποιητής, και ο Νίκος Εγγονόπουλος, ποιητής και ζωγράφος.

Παπαδιαμάντης, Ελύτης. "Φόνισσα"

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(14 ψήφοι)

Ο Οδ. Ελύτης στο βιβλίο του «Η Μαγεία του Παπαδιαμάντη» πλησιάζει με εξαιρετική ευαισθησία κι ακρίβεια το έργο του μεγάλου νεοέλληνα πεζογράφου, του ζωγράφου της ψυχής των ταπεινών κι απλοϊκών ανθρώπων.Ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης πλήρης ο ίδιος, αγάπης και συμπάθειας μεταγγίζει τα ψυχικά του αυτά γνωρίσματα στους ήρωές του, ακόμη και στην Χαδούλα,την στραγγαλίστρια μικρών παιδιών, την ηρωΐδα του καλύτερου διηγήματός του, της «Φόνισσας».

Νίκος Καζαντζάκης

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(19 ψήφοι)

Το πολύχρονο και βασανιστικό ταξίδι του Καζαντζάκη στις σκοτεινές , ανεξερεύνητες θάλασσες της λογοτεχνίας και της φιλοσοφίας μπορεί να συγκριθεί μόνο με το ταξίδι του μυθικού Οδυσσέα. Όμοια, οι ήρωές του στο ταξίδι ανάμεσα στους ανθρώπους, στα πάθη και τις ιδέες, αγωνίζονται ν’ ανεβάσουν τη ζωή στην κορυφή του Χρέους και να γίνουν ‘’άξιοι γιοι του ανθρώπου’’.

Αρχαϊκός λυρισμός - Σαπφώ

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(11 ψήφοι)

Η ταινία περιέχει αναφορές σε αποσπάσματα με επισήμανση των λογοτεχνικών μέσων που χρησιμοποιούνται (εικόνες, μέτρο,κ.α.) και αναλύει τον τρόπο που βλέπει τον κόσμο η ποιήτρια. Η Σαπφώ στα τέλη του 7ου αι. π.χ. στη Λέσβο σε μια εποχή με πολιτειακές μεταβολές και πολιτικές ταραχές «μιλά» για προσωπικά αισθήματα και όνειρα…

Άξιον Εστί - Το δοξαστικό

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(12 ψήφοι)

Μια αναφορά στο ομώνυμο έργο του Οδυσσέα Ελύτη: «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ το φως και η πρώτη / χαραγμένη στην πέτρα ευχή του ανθρώπου.....» ..... μιλάει γι' αυτόν τον κόσμο «τον μικρό τον Μέγα»και δοξάζει επί ίσοις όροις, όπως σημείωνε ο ίδιος ο ποιητής έναν μυθικό νεοελληνικό κόσμο άλλοτε θλιμμένο και άλλοτε χαρωπό. Έτσι η Ελλάδα παρουσιάζεται όχι σαν εθνική αξία, αλλά σαν αίσθηση με άπειρες αντιστοιχίες.υ στο ταξίδι ανάμεσα στους ανθρώπους, στα πάθη και τις ιδέες, αγωνίζονται ν’ ανεβάσουν τη ζωή στην κορυφή του Χρέους και να γίνουν ‘’άξιοι γιοι του ανθρώπου’’.

Άξιον Εστί - Γένεσις

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(12 ψήφοι)

Μια αναφορά στο ομώνυμο έργο του Οδυσσέα Ελύτη: «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ το φως και η πρώτη / χαραγμένη στην πέτρα ευχή του ανθρώπου.....» ..... μιλάει γι' αυτόν τον κόσμο «τον μικρό τον Μέγα»και δοξάζει επί ίσοις όροις, όπως σημείωνε ο ίδιος ο ποιητής έναν μυθικό νεοελληνικό κόσμο άλλοτε θλιμμένο και άλλοτε χαρωπό. Έτσι η Ελλάδα παρουσιάζεται όχι σαν εθνική αξία, αλλά σαν αίσθηση με άπειρες αντιστοιχίες.υ στο ταξίδι ανάμεσα στους ανθρώπους, στα πάθη και τις ιδέες, αγωνίζονται ν’ ανεβάσουν τη ζωή στην κορυφή του Χρέους και να γίνουν ‘’άξιοι γιοι του ανθρώπου’’.

Άξιον Εστί - Τα πάθη

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(9 ψήφοι)

Μια αναφορά στο ομώνυμο έργο του Οδυσσέα Ελύτη: «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ το φως και η πρώτη / χαραγμένη στην πέτρα ευχή του ανθρώπου.....» ..... μιλάει γι' αυτόν τον κόσμο «τον μικρό τον Μέγα»και δοξάζει επί ίσοις όροις, όπως σημείωνε ο ίδιος ο ποιητής έναν μυθικό νεοελληνικό κόσμο άλλοτε θλιμμένο και άλλοτε χαρωπό. Έτσι η Ελλάδα παρουσιάζεται όχι σαν εθνική αξία, αλλά σαν αίσθηση με άπειρες αντιστοιχίες.

Η Σεληνοφεγγής νυξ στον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(6 ψήφοι)

Στην ταινία αυτή, με τη δραματοποίηση επιλεγμένων σκηνών από τα διηγήματα «Η Νοσταλγός», «Όνειρο στο κύμα» και «Η Φαρμακολύτρια», επιχειρείται η αποκάλυψη του ρόλου της σελήνης και ό,τι αυτή αντιπροσωπεύει στο έργο του Παπαδιαμάντη. Η περιπλάνηση της σελήνης στο έργο του, μας αποκαλύπτει μια άλλη, λανθάνουσα κι όμως εξέχουσα δυναμική διάσταση του έργου του